Al Jazeera

Watch Al Jazeera America (AJAM) Live Streaming

Al-Jazeera America (AJAM) is an American News satellite & cable news American channel under the Royal ownership of the Qatar’s ruling family. Now the mainstream American television is a part of the Aljazeera Media Network. The recently aired Al Jazeerean domain that was launched on August 2013 is now directly challenging the old & key players in American Public and Private Media lots such as HLN, Fox, and CNN.

Al Jazeera America is headquartered in and broadcasted from the first floor of Manhattan Center (New York City). The network encompasses 12 bureau locations in Washington D.C including Los Angeles, Chicago, Miami, Detroit, Seattle, New Orleans, Newseum, Dallas, San Francisco, Denver and Nashville. San Francisco was also previously occupied by Al Jazeera as headquarter. Al-Jazeera was able to take the rights of “Current TV” in January, 2013.

Al Jazeerean History

Al Jazeera Satellite Channel, now known as AJA, was launched on 1 November 1996 following the closure of the BBC's Arabic language television station, a joint venture with Orbit Communications Company. The BBC channel had closed after a year and a half when the Saudi government attempted to censor information, including a graphic report on executions and prominent dissident views. The Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa, provided a loan of QAR 500 million (US$137 million) to sustain Al Jazeera through its first five years, as Hugh Miles detailed in his book Al Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel That Is Challenging the West. Shares were held by private investors as well as the Qatar government. Al Jazeera Arabic building Al Jazeera's first day on the air was 1 November 1996. It offered 6 hours of programming per day; this increased to 12 hours of programming by the end of 1997. It was broadcast to the immediate neighborhood as a terrestrial signal, and on cable. Al Jazeera is also available through satellites (which was also free to users in the Arab world), although Qatar, and many other Arab countries barred private individuals from having satellite dishes until 2001. At the time of the Al Jazeera Media Network launch, Arabsat was the only satellite broadcasting to the Middle East, and for the first year could only offer Al Jazeera a weak C-band transponder that needed a large satellite dish for reception. A more powerful Ku-band transponder became available as a peace-offering after its user, Canal France International, accidentally beamed 30 minutes of pornography into ultraconservative Saudi Arabia. Al Jazeera was not the first such broadcaster in the Middle East; a number had appeared since the Arabsat satellite, a Saudi Arabia-based venture of 21 Arab governments, took orbit in 1985. The unfolding of Operation Desert Storm on CNN International underscored the power of live television in current events. While other local broadcasters in the region would assiduously avoid material embarrassing to their home governments (Qatar has its own official TV station as well), Al Jazeera was pitched as an impartial news source and platform for discussing issues relating to the Arab world. In presenting "The opinion and the other opinion" (the station's motto), it did not take long for Al Jazeera to shock local viewers by presenting Israelis speaking Hebrew on Arab television for the first time.[citation needed] Lively and far-ranging talk shows, particularly a popular, confrontational one called The Opposite Direction, were a constant source of controversy regarding issues of morality and religion. This prompted a torrent of criticism from the conservative voices among the region's press. It also led to official complaints and censures from neighboring governments. Some jammed Al Jazeera's terrestrial broadcast or expelled its correspondents. In 1999, the Algerian government reportedly cut power to several major cities in order to censor one broadcast. There were also commercial repercussions: Number of Arab countries reportedly pressured advertisers to avoid the channel, to great success. Al Jazeera was the only international news network to have correspondents in Iraq during the Operation Desert Fox bombing campaign in 1998. In a precursor of a pattern to follow, its exclusive video clips were highly prized by Western media.

Around the clock

1 January 1999, was Al Jazeera's first day of 24-hour broadcasting.[19] Employment had more than tripled in one year to 500 employees. The agency had bureaux at a dozen sites as far away as EU and Russia. Its annual budget was estimated at about US$25 million at the time. However controversial, Al Jazeera was rapidly becoming one of the most influential news agencies in the whole region. Eager for news beyond the official versions of events, Arabs became dedicated viewers. A 2000 estimate pegged nightly viewership at 35 million, ranking Al Jazeera first in the Arab world, over the Saudi Arabia-sponsored Middle East Broadcasting Centre (MBC) and London's Arab News Network (ANN). There were about 70 satellite or terrestrial channels being broadcast to the Middle East, most of them in Arabic. Al Jazeera launched a free Arabic-language web site in January 2001. In addition, the TV feed was soon available in the United Kingdom for the first time via British Sky Broadcasting.

War in Afghanistan

Arena Sport 1 Online, Arena Sport 1 Live Stream Al Jazeera came to the attention of many in the West during the hunt for Osama bin Laden and the Taliban in Afghanistan after the 11 September 2001 attacks on the United States. It aired videos it received from Osama bin Laden and the Taliban, deeming new footage of the world's most wanted fugitives to be newsworthy. Some criticized the network for giving a voice to terrorists".[20] Al Jazeera's Washington, D.C., bureau chief, Hafez al-Mirazi, compared the situation to that of the Unabomber's messages in The New York Times.[21] The network said it had been given the tapes because it had a large Arab audience.[22] Many other TV networks were eager to acquire the same footage. CNN International had exclusive rights to it for six hours before other networks could broadcast, a provision that was broken by the others on at least one controversial occasion.[23] Prime Minister Tony Blair soon appeared on an Al Jazeera talk show on 14 November 2001, to state Britain's case for pursuing the Taliban into Afghanistan. Al Jazeera's prominence rose during the war in Afghanistan because it had opened a bureau in Kabul before the war began. This gave it better access for videotaping events than other networks, which bought Al Jazeera's footage, sometimes for as much as $250,000. The Kabul office was destroyed by United States bombs in 2001. Looking to stay ahead of possible future conflicts, Al Jazeera then opened bureaux in other troubled spots. The network remained dependent on government support in 2002, with a budget of US$40 million and ad revenues of about US$8 million. It also took in fees for sharing its news feed with other networks. It had an estimated 45 million viewers around the world. Al Jazeera soon had to contend with a new rival, Al Arabiya, a venture of the Middle East Broadcasting Center, which was set up in nearby Dubai with Saudi financial backing. On 21 May 2003, Al Jazeera broadcast a three-minute clip from a tape that was obtained from Al Qaeda. The tape about Ayman al-Zawahiri, an Egyptian physician and the intellectual supporter of Al Qaeda. In the tape, Zawahiri mentioned the 11 September attack and more terrorism against the Western countries saying that "The Crusaders and Jews understand only the language of killing and blood. They can only be persuaded through returning coffins, devastated interests, burning towers and collapsed economies." In September 2003, Tayseer Allouni, the Al Jazeera journalist who was tasked to interview Osama bin Ladin several weeks later the 11 September attack was arrested by Spanish government agency. Allouni was accused of being close to Al Qaeda, eventually was found guilty, and sentenced to seven years of house arrest. In October 2003, the managing editor of the Saudi newspaper Arab News, John R. Bradley accounted that the Bush administration had told the Qatari government that "If Al Jazeera failed to reconsider its news context, the US would, in turn, have to consider its relation with Qatar."

Post–Cold War

With the breakup of the Soviet bloc in Eastern Europe, VOA added many additional language services to reach those areas. This decade was marked by the additions of Tibetan, Kurdish (to Iran and Iraq), Croatian, Serbian, Bosnian, Macedonian, and Rwanda-Rundi language services. In 1993, the Clinton administration advised cutting funding for Radio Free Europe/Radio Liberty as it was felt post-Cold War information and influence was not needed in Europe. This plan was not well received, and he then proposed the compromise of the International Broadcasting Act. The Broadcasting Board of Governors was established and took control from the Board for International Broadcasters which previously oversaw funding for RFE/RL. In 1994, President Bill Clinton signed the International Broadcasting Act into law. This law established the International Broadcasting Bureau as a part of the U.S. Information Agency and created the Broadcasting Board of Governors with oversight authority. In 1998, the Foreign Affairs Reform and Restructuring Act was signed into law and mandated that BBG become an independent federal agency as of October 1, 1999. This act also abolished the U.S.I.A. and merged most of its functions with those of the State Department. In 1994, Voice of America became the first[46] broadcast-news organization to offer continuously updated programs on the Internet.